ישנה בחיק ילדות \ רבי יהודה הלוי
זהו שיר קודש, "רשות לתפילה" – שיר המוצמד לתפילה ונקרא לצידה. התפילה אליה הוצמד השיר נרמזת בסופו: "תפילת נשמות כל חיי" ("נשמות").
האקרוסטיכון בשיר: יהודה.
זהו שיר הבנוי במסגרת של הטפה לנשמה למען תגשים את יעודה בכילאות הגוף: להתנער מהבלי העולם ולעסוק בחיפוש אחר האל.
לשון ההטפה נבנית באמצעות
- פעלים בלשון ציווי: דעי, קומי, צאי, ראי, התנערי, דאי, ההיי
- שאלות רטוריות
- סימני פיסוק מרובים וסימני קריאה
בית 1
דלת
- תמונה מטפורית של שינה ויקיצה (תמונה מרכזית בשיר)
- הילדות – תקופה של קלות דעת ועיסוק בהבלי עולם
- המשורר קורא לנשמתו להתעורר
- "למתי תשכבי" – אלוזיה לספר "משלי": "עד מתי עצל תשכב?", אומר לה שהיא עצלנית
סוגר
- צימוד ודימוי מהטבע: "נעורים כנעורת ננערו" – הנעורים כמו פסולת הפשתן: חסרי משמעות
בית 2
דלת
- "הלעד ימי השחרות?" – שאלה רטורית שפירושה האם ימי הנעורים ימשכו לעד? (לא)
- אלוזיה לדברי קהלת: "כי הילדות והשחרות הבל" (שם, פרק י"א 10)
סוגר
- מטיף לנשמה לשים לב לסימני הזקנה (מלאכי שיבה – כמטפורה)
- תמונה מטפורית של שליחי הזקנה האורבים לנשמה עם מוסר וחוכמה
▼
2 הבתים הראשונים מתארים 3 תקופות זמן בחיי האדם: ילדות-נעורים-שיבה.
אזכור 3 התקופות מכוון להצגת זמניות חיי האדם הפיזי, לעומת קיום הנשמה הנצחי, ועליה להתכונן לגורלה בכלות הגוף.
בית 3
דלת
- תמונה מטפורית: המשורר קורא לנשמה להתנתק ולהתעורר מכל הדברים הזמניים, החומריים, מהבלי העולם.
סוגר
- דימוי מהטבע: הציפורים המנערות את הטל מכנפיהן
- הטל כמטפורה לדברים הזמניים והמתכלים ולשבירות שלהם
בית 4
דלת
- דימוי וצימוד מהטבע: "דאי כדרור (ציפור) למצוא דרור (חופש) ממעלך (חטאיך)"
- המשורר קורא לנשמה להשתחרר מחטאיה, לעוף למעלה ולעסוק בדברים החשובים באמת
סוגר
- המשורר קורא לנשמה להשתחרר גם מההיסטוריה האנושית
- דימוי וצימוד והצטבע: "תולדות ימים (יום) כימים (ים) יסערו"
בית 5
- תפארת הסיום בתוכה הרעיון המרכזי: על הנשמה לרדוף אחר האל, כי רק כך תוכל בבוא העת לבוא בסוד הנשמות.
- בית זה מקושט יותר באמצעות שיבוצים מירמיהו: "אל טוב ה' נהרו" ("שם", פרק ל"א 11)
דלת
- המשורר מצווה על נשמתו לרדוף אחר אלוהים, לקיים מצוות, ללמוד, לעסוק ברוח
סוגר
- "אם (הנשמה) תנהג כך" – אם תנהג כראוי, היא תשוב ותתאחד עם האל
הצימודים בשיר
- כדרור – דרור
- ימים – כימים
- דעי – דאי
דימויים
- הנעורים כנעורת
- השתחררות הנשמה כניעור הטל מכנפי הציפורים
- ההמראה לעולם הבאה כדאיית ציפור
- תולדות הימים כים סוער
אמצעים רטוריים בשיר
- פנייה ישירה לנשמה
- לשון ציורית: מטפורות ודימויים
- פעלים בלשון ציווי
- שאלות רטוריות
- צימודים
מאפייני שירת ימי הביניים בשיר
- מבנה הבית – דלת וסוגר
- חרוז מבריח – "רו"
- צימודים
- שיבוצים מהמקרא
- אקרוסטיכון
- תפארת החתימה (העדר תפארת פתיחה)
מאפייני שירת הקודש בשיר
- פנייה ישירה לנשמה
- אקרוסטיכון – יהודה
- קישור לתפילה בסוף השיר, במילה "נשמות", מרמזת על הקשר לתפילת "נשמת כל חיי"