כאבי רב \ רבי שלמה אבן גבירול
זהו שיר חול. בשיר זה מביע המשורר את ייסוריו באמצעות פנייה לאל.
מבנה השיר
חלק ראשון: בתים 1-4, תיאור הסבל
חלק שני: בתים 5-7, התלונה
חלק שלישי: בתים 8-9, הבקשה לחסד
חלק 1
השיר פותח בתיאור סבלו של המשורר.
- תפארת הפתיחה בבית ראשון
החרוז: אנושה \ חלושה
תקבולת נרדפת בין הבית לסוגר
▼
הרעיון המרכזי – ייסורי הגוף והנפש
- הרחבה של הרעיון המרכזי בבית השני
מילים נרדפות: מברח \ מנוס
צימוד: נפשי (נפש) \ נפישה (נופש)
תיאור ייסורי הנפש, חזרה על המילה "ואין".
▼
בתים 3 ו4 מתארים תמונה מטפורית של 3 הגורמים שקמו לחסלו:
- חטא גדול
- רב מכאוב (כאב פיזי)
- פרוד, בדידות, כאב נפשי
שאלה רטורית: "ומי יוכל לעמוד בפני שלושה?" – מעניקה לחוויה האישית ממד אוניברסלי.
חלק 2
המשורר מפנה את תלונתו לאל. התלונה כולה מובאת דרך שיבוצים מספר איוב.
איוב הוא סמל לסבל האנושי. שימוש בדבריו מעצים את דברי המשורר וכעסו כלפי האל.
- "הים אני ואם תנין אלוהי" – שאלה רטורית, המשורר אומר כי הוא אינו אויבו של האל
- "ברזל עצמי" – אברי אינם מברזל
- "נחושה" – נחושת
- "יסובוני תלאות" – צרות סובבות אותו
- "לך אין על בני האדם דרישה" – האל נטפל רק אלי, ולא לשאר האדם
חלק 3
פותח בנימה מפויסת: "ראה נא בעמל עבדך ועניו",
המשורר מבקש מהאל לשים לב לכאבו הפיזי והנפשי.
הדימוי: "כמו דאה יקושה" – כמו ציפור לכודה.
נפשו המיוסרת של המשורר הלכודה בתוך הגוף החומרי.
- הבית התשיעי יוצר תבנית של תנאי עם הבית ה8
אם תשים לב לסבלי, אהיה עבדך לעד.
▼
תבנית התנאי נועדה להעצים את סבלו של המשורר.
—
מאפייני שירת ימי הביניים בשיר
- מבנה הבית: דלת וסוגר
- חרוז מבריח: "שה"
- תפארת פתיחה בבית 1 (חרוז בין הדלת לסוגר, תקבולת, רעיון מכרזי – סבלו של המשורר)
- צימוד: נפשי \ נפשה
- שיבוצים מספר איוב: "הים אני ואם תנין" – איוב ז' 12
"אם כוח אבנים כוחי אם בשרי נחוש" – איוב ו' 11
"כי תבקש לעוני ולחטאתי תדרוש" – איוב י' 6